maanantai 26. syyskuuta 2011

Tulevaisuuden käsityön oppimisskenaariot

Oppimistehtävä 1:Blokkaa kässää”
- Entä jos jokainen oppilas pitää omaa blogia, jossa hän kertoo miten oma työ etenee,eli oppimispäiväkirjaa tai portfoliota. Sinne voisi tuoda kuvia keskeneräisestä työstä ja muut voisivat kommentoida työn edistymistä. Kännykkäkameralla otettu kuva kelpaa, mutta luokassa olisi myös kameroita joita oppilas voisi tarvittaessa käyttää. Oppilas voisi lähettää avunpyynnön toisille oppilaille ongelmatilanteen sattuessa. Myös opettaja osallistuu blogien verkossa toimimalla asiantuntijan roolissa, eli ohjaa yksilöllisesti oppilaan oppimisprosessia ohjaavin kysymyksin, antaen neuvoja ja ohjaten hankkimaan lisätietoa ongelmatilanteissa. Oppilas saisi monta ehdotusta/ratkaisua ongelmaansa. Blogit toimisivat yhteisöllisen oppimisen paikkoina. Blogit voidaan linkittää luokan kesken, jolloin päästään helposti siirtymään blogista toiseen. Tietoa voitaisiin hakea myös internetistä vaikka virtuaalisista kirjastoista ja Käspaikan kattavalta sivustolta (tietenkin!).. Toisaalta oppilaat voisivat tehdä ryhmiä oman mielenkiinnon kohteen mukaan ja perustaa ryhmässä blogin. Vaikka käsityot tehtäisiinkin koulussa kouluaikana, mutta blogin päivittäminen olisi ikäänkuin kotiläksynä, koska muutoinhan käsityötuntien aika menisi blogissa kommentointiin. Eli tunnin lopuksi käytettäisiin hieman aikaa työn kuvaamiseen ja kuva laitettaisiin blogiin, jolloin seuraavalle tunnille tultaessa mahdollisiin ongelmiin oppilas on saanut kommentteja ja neuvoja (vaatii myös opelta tuntien ulkopuolista aikaa). Seuraavan kerran tunnille tultaessa olisi oppilaalla jo tieto mistä jatkaa työtä  (toki opettaja luokassa neuvoo ja ohjaa normaaliin tapaan). Blogi toimisi ikäänkuin “apuopena”, oppimispäiväkirjana ja portfoliona työprosessissa. Blogi helpottaa myös opettajan arviointia, koska hän näkee koko oppimis- prosessin suoraan blogista.



Wikkaa …..
Wikialusta voisi toimia opettajan työvälineenä esim. käsityön ja jonkun muun oppiaineen integroinnissa.

Wikissä voidaan ideoida ja kehitellä samanaikaisesti oppiaineiden integrointia. Kummastakin aineesta voidaan kerätä tietoja wikiin jotka sitten yhdistetään. Wikissä voidaan pitää virtuaalinen näyttely valitusta teemasta tai ilmiöstä. Jokainen oppilas pääsee muokkaamaan ja tuomaan tilaan uutta tietoa. Jokainen oppilas pääsee tietoon käsiksi mistä tahansa. Wikejä voidaan linkittää, joilloin tiedon hankkiminen ja välittäminen on helpompaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti